C3 Učenje/poučavanje/vježbe (Arad, Rumunjska ~ 03. – 10.
ožujka 2018.)
Medicinska škola Ante Kuzmanića Zadar zakoračila je na petu
stepenicu NAIS projekta. Četiri nastavnika (projektni
koordinator Edin Kadić,
Ivana Lučić, Ante Ražnjević
i Ivan Raspović)
su krenuli punim jedrima naprijed prema školi domaćinu, „Liceju
tehnologije Francisc Neuman“ u Aradu. Osim našeg NAIS tima, u
Arad stižu i predstavnici Opće srednje škole iz Tukumsa u
Latviji i Sint-Jozefinstituut BuSO iz Antwerpena u Belgiji. U
ovoj razmjeni koja je trajala od 3. do 10. ožujka 2018. zaista
smo imali pune ruke posla i ugodnih obaveza, ali je naglasak i
dalje bio na prezentiranju primjera dobre prakse uključivanja
učenika s posebnim potrebama i učenika koji dolaze iz raznih
socijalno osjetljivih sredina u redovni odgojno –obrazovni
proces.
Subota, 3. ožujka
Ujutro je započela naša avantura iz Čakovca, gdje smo prenočili
dan prije zbog izuzetne hladnoće, snijega i snježne kiše na
hrvatskim cestama. Ipak, ni veliki snijeg ni kiša koji su nas
pratili cijelim putem do Čakovca i granice nisu nam pokvarile
dobro raspoloženje, a koje se nastavilo i ujutro nastavkom
putovanja kroz Mađarsku. Budući da smo putovali osobnim
automobilom uzeli smo stvari u svoje ruke i laganim tempom, uz
česta zaustavljanja za okrijepe, vozili smo se sunčanom
Mađarskom.
Napokon, oko 13 sati, napokon smo stigli u Arad! Junak
dana je svakako bio naš vozač, profesor Kadić, a mlade snage su
se uz njegovu ugodnu vožnju odmarale i čuvale energiju za tjedan
koji je pred nama.
Smjestili smo se u hotel u samom centru grada i odmah krenuli u
istraživanje: upoznavanje sa obližnjim znamenitostima, kulturom,
poviješću, ali i gastronomije ovog zanimljivog grada na rijeci
Morišu.
Kako bi malo obnovili energiju odlučili smo sjesti u jedan od
izuzetno velikog broja kafića u glavnoj ulici Arada. Ali, već
nakon nekoliko minuta na vratima su se pojavili nama dragi
prijatelji, partneri iz Antwepena. Belgijska ekipa je tek došla
i odmah je, kao i mi, krenula u "istraživanje" Arada. Veseloj
ekipi nedostajao je samo tim iz Latvije koji je došao kasnijim
avionskim letom i poslije nam se pridružili.
U 19 sati došlo je vrijeme neslužbenog okupljanja i prva zajednička
večera u Aradu. Koordinatorica iz Arada, gospođa Adina
srdačno nas je pozdravila, uputila u plan ovog boravka, te nas
povela na druženje koje se nastavilo do kasna, bez obzira na dug
put i dan koji se činio kao da nema kraja. Svi smo odjednom bili
puni energije i nastavili beskrajne neformalne razgovore o
projektu, projektnim zadacima, planovim, ali i dosadašnjim
iskustvima primjene stečenih iskustava iz našeg zajedničkog
projekta. Razgovor je potrajao do dugo u noć, jer sutra nas ne
očekuje naporan radni dan. |
Nedjelja, 4. ožujka |
Prvi radni dan (nedjelja) bio je rezerviran za upoznavanje sa Rumunjskom
i posebno ovom regijom, a uz turistički obilazak Temišvara,
grada koji je udaljen od Arada 60 kilometara i koji je najviše
poznat upravo po pobuni naroda protiv komunističke vlasti.
Također, to je grad koji je prvi dobio električno osvjetljenje u
Europi, a u kome se kriju brojni kulturno-povijesni spomenici
raznih vjera.
Usprkos izuzetnoj hladnoći (-11 C) vidjeli smo brojne
zanimljivosti, među kojima se izdvajaju tri glavna gradska trga
(Trg ujedinjenja, Trg pobjede i Trg slobode), prekrasna
katedrala, veličanstvena zgrada opere i narodno kazalište,
pivnica stara 300 godina…
Budući da je bilo izrazito hladno, gorjeli smo od želje za
toplim napitkom u obližnjem kafiću. Nakon posjeta još nekih
znamenitosti "pobjegli" smo na ručak u zaniljiv stari,
tradicionalni restoran i pivnicu rustikalnog i poviješću
obilježenog ambijenta. Tu smo pored njihovog tradicionalnog i
dobrog piva kušali njihovu još bolju tradicionalnu hranu.
Vrijeme zaleđenog povratka u Arad! Naš minibusu postao je mjesto
smijeha i razmijene dojmove, a sat vremena vožnje pretvorio se u
rezimiranje dogodovština iz Temišvara.
Prvi uzbidljiv "radni" dan zaključen je zajedničkom večerom
dobrodošlice sa domaćinima, a u kojoj smo svi uživali.
Ni nakon toga nismo klonuli duhom već se druženje premjestilo u
hotelske sobe, uz smijeh i glazbu. |
Ponedjelja, 5. ožujka |
Prvi pravi radni dan.
Odmah nakon doručka zaputili smo se prema školi u kojoj smo se
sastajali svako jutro u 9:30 sati. Ravnateljica, koordinatorica
i ostali nastavnici svima su nam poželjeli toplu dobrodošlicu.
Koordinatorica Adina nam ukratko predstavlja tjedni
program, a zatim smo joj uručili pokolone. „Licej tehnologije
Francisc Neuman“ je srednja tehnička škola koja obrazuje učenike
za zanimanja frizerke, kozmetičarke, krojačice. To je jedina
škola u Aradu koja je dobila priznanje VET mobilnosti.
Nalazi se u povijesnom dijelu grada, a pored nje je stari
židovski park.. Nakon obilaska škole, koordinatorica nam je
predstavila voditeljicu centra „Rainbow“ kojeg smo posjetili.
Inače, tu dolaze djeca (uglavnom iz siromašnih obitelji) nakon
vrtića ili škole kako bi proveli ostatak slobodnog vremena.
Nastavnici pišu s djecom domaće radove, organiziraju zanimljive
aktivnosti i druženja, a djeci su osim nastavnika na
raspolaganju i odgajatelji te psiholog. Zanimljivo je kako sve
troškove snosi vlada, a djeca imaju i besplatan ručak. Također,
učenici mogu biti u centru i za vrijeme praznika.
Uslijedio je posjet drugoj školi u kojoj se nalazi osnovna škola i
gimnazija. Zgrada je nedavno obnovljena i za oko su nam zapale
lijepo uređene učionice. Posebno zanimljivo bilo je upoznati
romsku djecu, ali i prisustvovati nastavi romskog jezika. Cilj
te nastave je očuvanje tradicije, ali i omogućavanje jednakih
uvjeta i kogućnosti za sve. Naglasili su nam da romska djeca
moraju znati i rumunjski jezik, ali smo primijetili da večina
učenika osim engleskoga uče i francuski jezik.
Slijedlo je uponavanje sa „Centrom za savjetovanje nastavnika“
(Teacher training center) i njegovim osobljem. U Centru radi
nekoliko psihologa, pedagoga, školskih savjetnika i logopeda, as
vi sa ciljem pružanja svojih usluga djelatnicima vrtića,
osnovnih i srednjih škola.
Osim psihološke potpore, centar nudi nastavnicima profesionalno
savjetovanje i usavršavanje u karijeri. Također, imali smo mali
oblik „teambuildinga“ jer smo svi zajedno učili tradicionalni
rumunjski ples „alunelu“, a razvijali smo i socijalne vještine
različitim aktivnostima upoznavanja i predstavljanja.
Domaćini su brižno pazili na našu prehranu tako da smo svakodnevno
ručali u restoranu nadomak škole domaćina (da ne gubimo
vrijeme!), a tijekom radionica, predavanja i seminara u školi,
pauze su popunjavanje predasima uz rumunjsku kavu (?!),
kolače i čokoladu. Zato smo se večeri prepuštali zajedničkim
degustacijama rumunjske gastronomije i istraživanju manje
poznatih četvrti Arada.
Neophodni je ipak napomenuti da se naša Erasmus obitelj
najviše zbližila tijekom tih neformalnih druženja kako na
privatnom, tako i na profesionalnom planu. Upravo u takvim
trenucima dolazilo je do razmjene korisnih informacija,
razmišljanja, poređenja vezanih uz naše struke, ali i uz misao
vodilju našeg projekta: rad na poboljšanju uvjeta za učenike s
posebnim potrebama i učenike koji dolaze iz raznih socijalno
osjetljivih sredina.
Prvi radni dan je zaokružen prelijepim dvosatnim turističkim
obilaskom Arada. Mlada vodičkinja se uistinu potrudila detaljno
o zaniljivo nam predstaviti znamenitosti svoga grada: gradsku
vijećnicu i tvrđavu, kazalište, palaču kulture, katoličku
katedralu, pravoslavne crkve i katedrale, sinagogu, i još
mnoštvo sitnbica ovog zaniljivog rumunjskog grada.
Utorak, 6. ožujka |
Nastavnici iz Latvije, Belgije i Hrvatske održali su zanimljiva
predavanja o specifičnostima i metodama sustava vođenja u
njihovim školama. Profesor Edin Kadić je predstavio našu
školu, projekte kojim se bavimo i specifičnosti rada. Zatim je
pedagoginja Ivana Lučić prikazala programe učenja za
djecu s posebnim potrebama u Hrvatskoj, primjere dobre prakse u
radu s učenicima s poteškoćama u našoj školi kao i područja rada
koja bi se mogla poboljšati. Nakon svih prezentacija došli smo
do zaključka kako je od velike važnosti razmjena iskustava i
znanja jer na taj način kreiramo nove ideje i preporuke za
daljnji rad. Komparativnom analizom svih predavanja pokazali smo
u punom svjetlu zainteresiranost za nove poglede na dobru praksu
uključivanja svih učenika. Slijedile su različite problemske
aktivnosti u kojima su sudjelovali svi timovi.
Popodnevni dio dana protekao je u slušanju zanimljivih predavanja.
Prvo predavanje održali su predstavnici „Županijske agencije za
zapošljavanje radne snage“, a koja nudi informiranje i
profesionalno savjetovanje svojim građanima, ali i novčanu pomoć
u pronalaženju posla. Nadalje, daju informacije o tržištu rada,
pomažu u razvijanju sposobnosti i samoinicijativnosti, spajaju
radnike i poslodavce te nude programe za razvijanje potrebnih
vještina. Nakon završenog formalnog obrazovanja, građani se
javljaju u ovu agenciju i dobivaju bonus od 100 eura. Time se
propagira ideja o jednakim uvjetima pronalaženja posla za sve.
Dan smo zaključili zanimljivim predavanjem i radionicama na temu
„Planiranje karijere“. Raspravljali smo o značenju riječi
„karijera“, načinima razvijanja pojedinca te o važnosti
kontinuiranog usavršavanja i rada na sebi.
Srijeda, 7. ožujka
Ne kaže se bez razloga da bez muke nema nauke tako da je i srijeda
obilježena sličnom radnom dinamikom. Školska savjetnica nam je
predstavila njihov Erasmus+ projekt koji naglasak stavlja na
razvijanje kompetencija i vještina mladih koji će u skoroj
budućnosti zakoračiti na tržište rada. Također, gledali smo
videe u kojima njihovi učenici govore o studiju kojeg bi željeli
upisati te o poduzimanju koraka koji vode ostvarenju konkretnog
cilja.
Dok je muški dio našeg NAIS tima sudjelovao na radionicama
„Učiti kako učiti“, „Upravljanje vremenom“, pedagoginja
Ivana je prisustvovala nastavi francuskog jezika (jer je po
zvanju i nastavnica francuskog jezika), dok je profesor Kadić
pozvan u posjet Višoj medicinskoj školi Arad. Upoznao se
sa radom Škole, polaznicima i nastavnicima, te u jednosatnom
upoznavanju i razgovoru predstavio smjernice neke moguće buduće
suradnje ove više škole i naše Medicinske škole u Zadru.
Slijedio je posjet područnoj školi koja također nudi zanimanja za
frizerku i krojačicu. U međuvremenu održan je i sastanak
školskih koordinatora na kojem su analizirali dosadašnje
suradnje i aktivnosti škola sudionica u projektu, te su
planirali buduće aktivnosti i pripreme za završni susret u
Zadru.
Poslije podne smo posjetili udrugu
„Integra“ (Udruga za
osobe s mentalnim poteškoćama) koja je ostavila dubok dojam na
sve nas.
Ova posjeta bila je poglavlje za sebe. Udrugu polazi
desetak polaznika, a osnovala ju je majka jednog od djeteta s
Down sindromom. Na njen poticaj pridružili su joj se i drugi
roditelji sa svojom djecom s poteškoćama.
Cilj udruge je
djecu s Down sindrom socijalizirati i integrirati u društvo kroz
niz različitih tipova radionica (glume, plesa, pjevanje….).
Zaista smo se osjećali posebno kada su djeca za nas izvela malu
kazališnu predstavu („Vodene kapljice“) pod vodstvom svog
mentora, mladog profesionalnog kazališnog glumca koji s njima
radi volonterski. Osvojili su naša srca i na trenutak smo svi
gledali kroz ružičaste naočale.
Pri odlasku, sve dame su od
polaznika „Integre“ na poklon dobile cvijeće i bezbroj
toplih zagrljala! |
Četvrtak, 8. ožujka |
I dalje smo hrabri na djelima i
od 9:30 sati počinjemo s radionicama i predavanjima.
Školska savjetnica nas je upoznala sa različitim
pedagoško–psihološkim upitnicma koje provodi sa svojim
učenicima, a s ciljem razvijanja svijesti o vlastitoj osobnosti,
vrijednostima i sposobnostima. Neki od upitnika su: višestruka
inteligencija, upitnik o stavovima, upitnik o stilovima učenja…
Osim toga, na ovaj način učenici se usmjeravaju u karijeri.
Odlučili smo ići u korak s vremenom, preuzeti pozitivne primjere
s kojima smo se upoznali i uskoro ćemo i mi sami provesti sličnu
radionicu i u našoj školi u Zadru.
Navečer smo uz zajedničku večeru i druženje svih sudionika projekta
obilježili „Dan žena“.
Petak, 9. ožujka |
Sve što je lijepo kratko traje.
Osvanuo je i zadnji dan druženja naše Erasmus obitelji.
Osim u pravom proljetnom vremenu, u petak smo posebno uživali u
predavanju gospodina Cristiana Ianosdana koji nam je na
zanimljiv i kreativan način približio povezanost između
obrazovanja, karijere i procesa globalizacije. Raspravljali smo
o rapidnim promjenama koje su sveprisutne u obrazovnom sustavu i
o važnosti razvijanja kreativnog razmišljanja i rada nastavnika.
Kakva će biti škola u budućnosti?
Jedan od glavnih problema je nezainteresiranost učenika za određene
nastavne sadržaje, ali i brza dostupnost svim informacijama.
Kako poticati učenike u takvom okruženju? Kako ih pripremiti za
okolinu u kojoj žive?
Razvili smo pravu debatu na europskoj razini uspoređujući
iskustva nastavnika u Latviji, Belgiji, Rumunjskoj i Hrvatskoj.
Ostatak dana smo svi iskoristili za kupovanje suvenira i uživanju u
rumunjskom suncu. Tek uz neformalna druženja, ali i sastanak
koordinatora o daljnjim aktivnostima na NAIS projektu,
pripremali smo se za oproštaj od predivnih domaćina na završnoj
oproštajnoj večeri na nekom udaljenom seoskom imanju.
Vozili smo se sat vremena do gradića Ineu koji ima oko
9.000 stanovnika i tu smo u prekrasnom restoranu uživali u
tradiconalnoj rumunjskoj hrani i glazbi, te kušali i domaće
vino. Svi smo izrazili jedno veliko hvala rumunjskoj
koordinatorici, gospođi Adini na gostoprimstvu, odličnoj
organizaciji i programu.
Nakon povratka u Arad naše druženje se nastavilo u centru grada i
sažecima naših dojmova sa ove razmjene.
Ipak
smo se u subotu morali rastati od predivnih domaćina
koji su nam svoj grad ostavili u tako lijepoj uspomeni. Bilo nam
je žao ponovno se rastajati znajući da nas doskora čeka neki
novi susret i ponovno okupljanje SVIH nas u Zadru, na završnoj
razmjeni u listopadu.
Pozdravili smo se sa timovima i domaćinima, te puni dojmova i novih
iskustava uputili se prema „Lijepoj našoj“. |
|